E-postmarknadsföring – Tips för att komma igång

Har du funderat på att börja med e-postmarknadsföring? Fördelarna är lockande – att få tillgång till en ny säljkanal som är nästan helt gratis. Du får återkommande kunder som känner förtroende för dig och dina produkter.

Dessutom är det lättare än vad många tror att komma igång med marknadsföring via e-mail. Vi på Gratisblogg.nu skrev denna artikel för att ge dig som är nybörjare några första insikter.

Låt dig inspireras!

Vad är e-postmarknadsföring?

E-postmarknadsföring är en säljkanal som bygger på att du gör utskick via e-post till en lista av mottagare som kan tänkas vara intresserade av att köpa dina produkter eller tjänster.

Utskicken kallas ofta för nyhetsbrev och kan innehålla information om nya produkter/tjänster, specialerbjudanden, rabatter och likande.

Varför är e-postmarknadsföring bra? – Fördelar

Att marknadsföra sig via e-post innebär flera fördelar för dig som företagare – oavsett om du har en enmansfirma eller ska marknadsföra ett bolag med en omsättning på flera miljarder kronor.

Här är några av fördelarna:

  • Stor räckvidd – E-postlistan växer för varje dag och ganska snart når du ut till tusentals eller tiotusentals potentiella köpare med ett enda utskick.
  • Kostnadseffektivt – Kostnaden för programvaran för utskick är minimal i jämförelse med vad det exempelvis kostar att annonsera på nätet.
  • Möjlighet att filtrera – Alla på listan måste inte få varje utskick. Du kan till exempel låta återkommande kunder få ett erbjudande och nya kunder ett annat.
  • Mätbart – Precis som övrig digital marknadsföring kan du mäta nästan allt – hur många som fått mailet, hur många som öppnat, hur många som klickat, vad de klickat på och vilka köp som gjorts.
  • Stärk varumärket – När du har möjlighet att skicka personligt utformade mail till din målgrupp stärker du ditt varumärke och skapar förtroende.

Är det inte spam?

Nej, inte alls. Spam är när du skickar mail till mängder av människor utan att de bett om att få någon post. Att skicka erbjudande till folk som anmält sitt intresse eller som redan handlat hos dig räkans inte som spam.

Däremot ska du vara noga med att alltid göra det lätt för dina prenumeranter att upphöra med sin prenumeration om de vill.

Du behöver programvara för epostmarknadsföring

Att marknadsföra sig via epost är lätt tack vare att det finns en mängd olika program som hjälper dig att:

  1. Samla in e-postadresser och skapa en lista
  2. Designa snygga utskick
  3. Skicka utskicken till valda grupper av människor vid en bestämd tidpunkt
  4. Se till så att utskicken verkligen levereras
  5. Automatisera flödet, till exempel att automatiskt skicka välkomstmail
  6. Rensa listan automatiskt från personer som avregistrerar sig

Det är som du märker en halvautomatisk process som i vissa fall kan bli nästan helautomatisk om du vill.

Att använda ett vanligt epostprogram som Gmail eller Outlook är inget alternativ egentligen.

Vilka program finns för e-postmarknadsföring?

Det finns gott om bra program för e-postmarknadsföring. Vissa är gratis för små e-postlistor, andra kostar en del redan från dag ett. De flesta tar ut en liten avgift ganska tidigt och så blir det dyrare i takt med att din e-postlista växer. Särskilt dyrt blir det dock sällan.

Här är några av de populäraste programmen för marknadsföring via e-mail:

  • Klaviyo
  • Mailchimp
  • Sendinblue
  • Zoho Campaign
  • Drip
  • GetResponse
  • Rule
  • Campaigner
  • MailerLite

Det finns även uppstickare som Mailsnap och Paloma.

Tips – Vissa e-postprogram för nyhetsbrev stödjer även utskick via SMS. Det är smidigt för dig som verkligen vill nå ut till dina kunder. Öppningsfrekvensen för SMS är nämligen högre än för mail så det kan vara ett bra komplement.

Program för e-postmarknadsföring
Det finns flera smidiga program för e-postmarknadsföring. Gemensamt är att de levererar snygga mail direkt i dina kunders epost.

Sammanfattning

E-postmarknadsföring är ett mycket effektivt sätt att nå ut till dina kunder och potentiella kunder. Det är mycket billigt jämfört med andra säljkanaler så som annonsering, affiliate marketing och CPC via jämförelsesajter – och definitivt ett bra komplement till övriga säljkanaler som du har.

Tack vare program för e-postmarknadsföring är det lätt att komma igång med att skicka snygga mailutskick. Du kan låta besökare på hemsidan anmäla sig för att få erbjudanden och du kan skicka mail till befintliga kunder

Ganska snabbt växer listan med prenumeranter på ditt nyhetsbrev och som följd får du en växande skara trogna och återkommande kunder. Varumärket stärks och förtroendet för ditt företag ökar.

Ett sista tips är att prova ett par – tre av programmen för e-postutskick innan du bestämmer dig. Vart och ett har sina fördelar och det är viktigt att du känner dig bekväm med programvaran.

Tips på vidare läsning

Lämna en kommentar