6 saker att tänka på när du ska välja mobilabonnemang

Det är klokt att fundera en stund innan du väljer mobilabonnemang så att du inte betalar för mer än vad du behöver och så att du inte låser in dig på en onödigt hög månadskostnad. I denna guide tittar vi på Gratisblogg på några av de saker du bör tänka på innan du skaffar ett nytt abonnemang till din mobil.

1. Surf (data), SMS och fria samtalsminuter

Innan du bestämmer dig för ett abonnemang är det viktigt att utvärdera dina kommunikationsbehov. Fundera på hur mycket data du använder för att surfa. Hur många SMS skickar du per månad? Hur mycket ringer du?

Välj ett ”lagom” stort abonnemang som motsvarar dina verkliga behov. Onödigt att betala för mer än vad du faktiskt använder. Du kan alltid byta upp dig senare om du märkt att du valt ett för litet paket.

I Sverige är det vanligast att välja 2 – 20 GB surf per månad. 60 – 70 samtal per månad är en vanlig volym. Många operatörer sätter sina paket efter antalet GB surf och har sedan fria SMS och samtalsminuter.

2. Månadskostnad

Priset är för de flesta av oss en avgörande faktor när det gäller mobilabonnemang. Jämför månadskostnaderna för olika abonnemang och se till att du förstår vad som ingår. Undersök även om det finns eventuella dolda avgifter eller extrakostnader för överskriden datamängd.

För att ge ett exempel: De flesta mobilabonnemang i Sverige kostar 100 – 200 kronor per månad om dina surfbehov ligger på 5 – 10 GB per månad. Du kan hitta ett billigt mobilabonnemang med jämförelsesajten Mobilabonnemangi.

Tips – läs vårt lifehack om hur du kan få gratis abonnemang till din mobil med Vimla.

3. Mobiloperatörens täckning

En stabil och pålitlig täckning är nödvändig för att undvika avbrott i samtal eller internetanvändning. Innan du bestämmer dig bör du kontrollera täckningen i de områden där du oftast befinner dig, inklusive eventuella platser där du reser regelbundet.

I Sverige har de flesta operatörer utmärkt täckning i städerna. På landsbygden är det fortfarande stor skillnad på sina håll.

Telia har bäst täckning i Sverige om vi ser till hela landets yta. Det inkluderar de operatörer som använder Telias nät, vilka är Halebopp och Fello.

Telenor och Tele2 har också mycket bra täckning, även utanför storstäderna, på vissa platser till och med bättre än Telia. Comviq använder Tele2:s nät och Vimla använder Telenors nät.

Tre har dålig täckning på landsbygden, undantaget södra Sverige och de större vägarna, exempelvis längs Norrlandskusten.

4. Bindningstid och uppsägningstid

Läs noga igenom avtalsvillkoren för att förstå bindningstiden och uppsägningstiden. Vissa abonnemang kan ha längre bindningstider, medan andra erbjuder mer flexibilitet med kortare bindningstid och snabbare uppsägning. Anpassa detta efter dina egna behov och planer.

Många abonnemang i Sverige saknar bindningstid, men det finns några få som har 24 månaders bindningstid.

5. Gratis mobiltelefon?

Vissa abonnemang kan erbjuda en gratis mobiltelefon som en del av paketet. Även om detta kan vara lockande bör du överväga om telefonmodellen passar dina krav och om det finns några dolda kostnader för denna ”gratis” telefon. Sannolikt betalar du en högre månadsavgift som del av dealen.

6. Operatörens kundomdömen

Innan du bestämmer dig kan du också läsa vad andra användare säger om mobiloperatören. Läs kundomdömen och recensioner för att få en bättre förståelse för kvaliteten på kundservice, pålitlighet och eventuella problem som andra kunder har upplevt.

När vi kikade i Trustpilot märkte vi att de stora ”klassiska” operatörerna har ganska dåliga betyg medan de bästa betygen återfinns bland små aktörer som exempelvis Fibio, Verbal, Halebopp, Fello och Vimla.

Jämförelse av mobilabonnemang hos Trustpilot
Hos Trustpilot kan du läsa vad användare tycker om de olika mobiloperatörerna.

Så läs på och jämför priser innan du bestämmer dig. Kom ihåg också att begära att ditt mobilnummer flyttas med när du byter operatör. Det har du rätt till!

Lämna en kommentar